Ypperlig service og tydelig ansvar

Vinmonopolet er det beste fra to verdener. Vi har et unikt vareutvalg, gir kundene våre ypperlig service og åpner stadig flere butikker. Likevel fører monopolordningen til en begrensning i alkoholkonsumet sammenlignet med om det ble solgt vin i butikk. 

Siden Vinmonopolet er et heleid statlig selskap, kan vi føre alderskontroll uten at det kommer i konflikt med kommersielle interesser. Dette er en oppgave vi tar svært alvorlig. Hvert år avvises et stort antall personer fordi de enten ikke kan vise gyldig legitimasjon eller fordi de åpenbart er beruset. Målet vårt er at alle i alderen mellom 18 og 25 år skal vise legitimasjon uoppfordret i butikkene våre. 

Samtidig som vi ivaretar vårt viktige samfunnsoppdrag, ønsker vi å ha mest mulig fornøyde kunder. Kompetansen til våre ansatte og den hjelpen man får i butikkene gjør at vi skårer høyt på omdømmemålinger. Vinmonopolet gikk helt til topps i TNS Gallups syndikerte omdømmeundersøkelse i 2015. Det er tredje gang vi er målt i denne undersøkelsen, og tredje gang vi topper listen. I tillegg har de gått frem 4 poeng til 76, som er den høyeste scoren som er målt noensinne, og hele åtte poeng foran andreplassen. Vinmonopolet havnet også på en delt førsteplass i den store innbyggerundersøkelsen gjennomført av Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI). Over 11 000 innbyggere er spurt i den store undersøkelsen, som DIFI gjennomfører for tredje gang.

Vi skal ikke hvile på våre laurbær men stadig utvikle oss i takt med endrede forventninger fra våre kunder. Kunnskapen og interessen om øl er stadig økende blant publikum. Ølsalget har faktisk tredoblet seg siden 2009, og allerede da var «ølbølgen» på god vei inn i Norge. For å kunne tilby ølkundene en bedre handleopplevelse og et større vareutvalg, satte vi i gang arbeidet med en pilot på ølpol i 2015. Vi valgte ut to butikker, som allerede er gode på øl til å prøve ut konseptet. Kvadrat i Sandes og Bankkvartalet i Trondheim åpnet begge i begynnelsen av mars som prøvebutikker. Om dette blir tatt godt imot ser vi for oss å åpne flere slike spesialbutikker i tiden framover. 

Samtidig møter Vinmonopolet også på utfordringer. For første gang siden 1996 har salget vårt gått ned fra året før, en nedgang på 0,8 prosent. Dette er også den største salgsnedgangen som er registrert siden 1992. Dette kommer ikke av at folk drikker mindre, men at de handler alkohol andre steder, gjennom grensehandel og taxfree. Selv om Vinmonopolet er et alkoholmonopol opplever vi at omsetningen og markedsandelene går ned. Dette er noe som på sikt vil kunne utfordre det samfunnsoppdraget selskapet er satt til å løse.

Vinmonopolet skal være en moderne og framtidsrettet faghandelskjede med kompetente og kunnskapsrike medarbeidere. Dette gir et godt grunnlag for å videreføre det viktige samfunnsoppdraget vårt, et ansvarlig salg av alkohol, i skjæringspunktet mellom ypperlig service og tydelig ansvar

Hvert år avvises et stort antall personer fordi de enten ikke kan vise gyldig legitimasjon eller fordi de åpenbart er beruset. Målet vårt er at alle i alderen mellom 18 og 25 år skal vise legitimasjon uoppfordret i butikkene våre.