PODCAST

2015 var året da podcast-formatet virkelig slo an i Norge, gjennom nasjonale og internasjonale suksesser som «Serial», «Uløst», «Tusvik & Tønne» og «Aftenpodden».

Og Vinmonopolet er med på å lede an! Fra en sped start i egne lokaler, har innspilling og redigering av podcasten vår blitt profesjonalisert i samarbeid med lydbyrået Både Og. En podcast kan med dagens teknologi lastes ned når som helst og hvor som helst, og lytteren velger selv hvilke episoder hen vil lytte til. Podcast er et moderne, populært og varig medieformat.

Det er Varefaglig seksjon som står for innholdet i podcasten, ved leder Tom Tyrihjell og varefaglig rådgivere Trond Erling Pettersen, Anders Roås Stueland og Anne Enggrav. Vinbladet-redaktør Marie Steffens bidrar med voice-over. Målet er å synliggjøre Vinmonopolets høye kompetanse, og formidle kunnskap til kunder og andre interesserte om mat og drikke; om øl, vin, brennevin og alkoholfritt. En fin bonus er at episodene blir benyttet også internt, som varefaglig opplæring og oppdatering for våre butikkansatte.

Temaer

Selv om podcast i prinsippet er tidløst, følger vi til en viss grad sesongene og det kundene etterspør. Sommeren 2015 tok vi for oss drikke til grillmat, og før jul snakket vi om akevitt. Spennet i temaer er ellers stort, fra økologisk vin og forskjellen mellom prosecco og champagne, til humle i øl, modnet vin og drikke til julemat.

Nedlastninger

I 2015 ble det totalt spilt inn og publisert 14 episoder av Vinmonopolets podcast. De ble lastet ned og avspilt 13.300 ganger gjennom iTunes eller Soundcloud. Planen er å fortsette suksessen inn i 2016, slik at hver nye episode fører til minst 1000 «kundemøter» gjennom høyttalere og ørepropper, og gir kunder, ansatte og andre vininteresserte påfyll, kunnskap og aha-opplevelser rundt mat og drikke.

Lytt til Vinmonopolets podcast her:

Soundcloud

iTunes