Salget 2014

Salget målt i liter økte med 0,6 prosent i 2014 målt mot 2013. Salget har lenge vist en trend til utflatning og delvis nedgang, og denne trenden forsterket seg tydelig i 2. halvår med økningen av innførselskvotene på vin fra 1. juli.

Mens salget økte med 660 000 liter i perioden januar – juni, var det en nedgang for perioden juli – desember på 140 000 liter. Det er derfor naturlig å anta at taxfree- og grensehandel tar markedsandeler fra Vinmonopolet. Svakvin er den suverent største kategorien og står for over 82 prosent av Vinmonopolets salg. Imidlertid vokser salget av øl – som kun utgjør 3 prosent av salget – mer enn svakvinssegmentet sammenlagt. For brennevin og sterkvin fortsetter nedgangen. Gledelig er det at alkoholfritt viser en økning på 13,5% mot året før.

Ovenstående illustrerer den tydeligste makrotrenden i Vinmonopolets salg: Salget av «lette og lyse» varekategorier (hvitvin, musserende, rosévin, øl og alkoholfritt) øker på bekostning av «mørke og (alkohol)tunge» kategorier som brennevin, sterkvin og rødvin.

Her kan du sammenligne butikkene mot hverandre

Hvor selges det mest øl, og hvem kjøper mest alkoholfritt? Her kan du sammenligne alle butikkene våre.

Velg fylke og sted:

Solgte vareliter i NOK

0

Solgte vareliter

0

Solgte vareliter

Prosentvis fordeling på varegrupper

0 %
0 %
0 %
0 %
0 %

Flest solgte vareliterfordelt på varegrupper

Prosentvis fordeling på solgt vareliter