De digitale kanalene våre gjør at kundene kan besøke oss 24 timer i døgnet, året rundt, og uavhengig av hvor de befinner seg. (Ill. iStock)

Hvordan møter vi kundene i nye kanaler?

Vårt nettsted www.vinmonopolet.no ble besøkt 8 millioner ganger i løpet av 2014, en økning på mer enn 13,9 prosent fra året før.

Totalt ble det gjort drøyt 85 000 ordrer i nettbutikken. I desember hadde vi over 1,2 millioner besøk i løpet av en måned. Dette er en oppgang på 9,5 % fra samme periode i fjor. Ordremengden digitalt i desember 2014 økte med 10 % i forhold til året før og vi hadde over 13 000 ordre i nettbutikken i julemåneden.

Organisk vekst kommer hovedsakelig fra mobile enheter (mobil og nettbrett). 58 % av brukerne kommer fra mobile enheter.

I 2014 fortsatt uviklingen med at de fleste besøkende på vinmonopol.no kom fra smarttelefon eller nettbrett. Utviklingen har gått veldig raskt, og det blir viktig for oss å skreddersy løsningene våre for andre enheter enn PC-skjermer. Vi har en mobiltilpasset versjon av nettstedet vårt og vårt kundemagasin Vinbladet i digitalutgave spesialdesignet for nettbrett. Vinbladet er helt gratis, uansett hvilket format du foretrekker.

Selv om de tradisjonelle kommunikasjonskanalene fortsatt er de viktigste, og sannsynligvis vil være det i de kommende årene, ønsker vi å nå kundene våre i nye kanaler. Vi har tilstede på Facebook, Twitter, You Tube og LinkedIn. Disse kanalene lar oss være til stede der hvor mange kunder likevel oppholder seg, og det gir oss en mye bedre mulighet til å komme i dialog med kundene våre. Facebook har vært et satsingsområde for oss og vi hadde i utgangen av 2015 15 161 følgere i sosiale medier, en økning på 55 % fra året før. Facebook er nå en viktig og permanent del av vår eksternkommunikasjon og et satsingsområde fremover.

Selv om de tradisjonelle kommunikasjonskanalene fortsatt er de viktigste, og sannsynligvis vil være det i de kommende årene, ønsker vi å nå kundene våre i nye kanaler.