Høydepunkter 2014

Januar

1. JANUAR

288 Butikker

Vinmonopolet består av 288 butikker.

8. JANUAR

Vi trives!

Resultatene fra fjorårets medarbeidertrivselsundersøkelse (MTU) viser at vi fremdeles trives svært godt med å jobbe i Vinmonopolet, selv om resultatet viser at gjennomsnittet har fått en liten nedgang målt mot året før.

Foto: Ellen Jarli

27. JANUAR

Regjeringen foreslår nye åpningstider

Regjeringen legger frem et forslag om å la Vinmonopolet holde åpent nyttårsaften, julaften, påskeaften, pinseaften og valgdager. Forslaget genererer stor medieinteresse og engasjement fra både kunder, ansatte og fagforeningene som varsler harde lønns- og tarifforhandlinger.

Februar

3. FEBRUAR

Importørkurs

For første gang arrangerer Vinmonopolet kurs for importørene. Bakgrunnen for kurset er et ønske om at alle produktene vi selger skal produseres og distribueres på en bærekraftig måte, i tråd med våre retningslinjer for samfunnsansvar. Kurset skal gi importørene veiledning i hvordan de skal følge opp at deres produsenter etterlever disse retningslinjene.

Foto: Ellen Jarli

14. FEBRUAR

«Vis leg – redd en bie»

Kampanjen «Vis leg – redd en bie» lanseres i butikkene. Ungdom som viser legitimasjon uoppfordret bidrar til å redde et truet dyr som økosystemet er helt avhengig av, nemlig bier. Vinmonopolet støtter Norges Birøkterlag, og viser 10 prosent flere legitimasjonen uoppfordret i år enn i fjor, bidrar vi med 250 000 kroner til deres arbeid med å redde bier.

20. FEBRUAR

Mindre varelinjer i Valkendorfsgate

Etter fem år med spesialutvalg i Bergen Valkendorfsgate blir det besluttet å redusere antall varelinjer ved spesiallanseringene i butikken. Bakgrunnen for dette er at tilbudet ikke er i tråd med etterspørselen på stedet, og butikken blir nå en spesialbutikk med såkalt utvidet distribusjon.

Foto: Ellen Jarli

Mars

13. MARS

289 butikker

Butikk nr. 289 åpner i Andebu i Vestfold.

21. MARS

Oppdatert selskapsstrategi

Selskapsstrategien oppdateres for første gang siden 2008. Styringspyramiden er også fornyet, med en ambisjon om at den skal bli et enda viktigere og nyttigere redskap i hverdagen.
- Med ny regjeringsplattform og nye utfordringer var det på tide å se på strategien på ny. Men vi gjør ikke de helt store endringene. If it ain’t broke, don’t fix it, sier AD Kai G. Henriksen.

April

1. APRIL

Norges 6 mest bærekraftige varemerke

Vinmonopolet havner på sjetteplass på oversikten over Norges mest bærekraftige varemerker. Rangeringen, som toppes av Stormberg, er basert på forbrukernes inntrykk av virksomhetens arbeid med miljø- og samfunnsansvar.

9. APRIL

290 Butikker

Butikk nr. 290 åpner på Herøy i Nordland. Dette er Vinmonopolets første kategori 1-butikk, og er en del av pilot-prosjektet med mini-pol.

16. APRIL

Namsskogan stenger

Vinmonopolet Namsskogan har siste salgsdag før den legges ned. Butikken stenges siden den selger for lite til å dekke egne kostnader, og har gått med underskudd over lang tid. Fra samme dag kan kundene i området benytte seg av et spesialtilpasset fjernhandelstilbud.

26. APRIL

Oslo Alna årets butikk

En enstemmig jury kårer Oslo Alna til Årets Butikk 2013 i hard konkurranse med Fosnavåg, Knarvik, Norheimsund, Os og Bergen Åsane.

- Det var uventet, men kjempehyggelig, jubler en fornøyd butikksjef, Hans-Arne Jacobsen.

Foto: Erik Tallhaug

29. APRIL

Tilbake i toppen

Vinmonopolet er tilbake i toppen på BI’s Kundebarometer etter fjorårets 21. plass. Med 21,8 poeng klatrer vi elleve plasser til en 10. plass og havner i kategorien med «svært tilfredse» kunder. Målingen toppes av Flytoget for tredje år på rad, etterfulgt av nettbutikken Haugenbok.no ogToyota.

Mai

5. MAI

Toppscore i Juventekontroll

Vinmonopolet får toppscore i Juventes årlige skjenkekontroll. 10 av våre butikker ble testet til sammen 15 ganger, og ingen av butikkene solgte alkohol til Juventes kontrollører.

- Dette er bra og er åpenbart ingen tilfeldighet. De har vært blant de overlegent beste mer eller mindre hvert år. Polet jobber hele tiden med å bedre sine rutiner på alderskontroll og dette gir seg uttrykk i resultatene, sier leder i Juvente Kristoffer Holm.

Foto: Ellen Jarli

8. MAI

Norges beste kundesenter

For tredje år på rad vant Vinmonopolets kundesenter prisen ”Best i test” i Åpen Klasse. Prisen ble delt ut i forbindelse med arrangementet Call Center Dagene, Skandinavias største kundeservicekonferanse. Kundeserviceprisen er Norges største blindtest av kundesentre.

- Vi er stolte og glade, og det er både velfortjent og fantastisk gøy at alle på Kundesenteret får utmerkelsen for den glimrende jobben de gjør hver eneste dag, sier leder for Kundesenteret Eirill Romnes.

Foto: Erik Tallhaug

9. MAI

Norges beste omdømme

For andre år på rad topper Vinmonopolet TNS Gallup sin omdømmeundersøkelse. Med en score på 72 poeng ligger vi klart på topp, med Toyota på 67 poeng og Skandiabanken på 64 poeng bak oss. Vinmonopolet er eneste bedrift av 66 målte som oppnår «usedvanlig sterkt omdømme».

- Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen – det er mektig imponerende at vi igjen topper en undersøkelse som måler vårt omdømme blant kundene, sier administrerende direktør Kai G. Henriksen.

13. MAI

God plassering på omdømmebarometer

Vinmonopolet går opp fra tiende til åttendeplass på årets omdømmebarometer fra Apeland, RepTrak. Norges 50 mest synlige selskaper er målt, og med 79,1 poeng er vi fattige 0,9 poeng fra å oppnå ”fremragende omdømme”. Stormberg kom på førsteplass i målingen, med Toyota og Google på henholdsvis andre og tredjeplass.

15. MAI

291 Butikker

Butikk nr. 291 åpner i Lyngen i Troms. Butikken slutter seg til Herøy i pilot-prosjektet Kategori 1.

Juni

06. JUNI

Økt taxfree-kvote

Det blir klart at taxfree-kvoten økes, slik regjeringen foreslo i sitt innspill til revidert statsbudsjett.

-Det er svært skuffende at forslaget får flertall i Stortinget. Vi har vært veldig tydelige på de uheldige konsekvensene av forslaget, som økt alkoholforbruk og undergraving av selve monopolordningen. Det er et paradoks at vi i Norge på den ene side har en av verdens strengeste alkoholregimer og på den andre siden aksepterer et frislipp av alkohol til dem som reiser med fly, sier administrerende direktør Kai G. Henriksen.

Foto: John Tøsse Kolvik

19. JUNI

292 Butikker

Butikk nr. 292 åpner på Radøy i Hordaland kommune.

20. JUNI

Nytt styre

Regjeringen har i statsråd oppnevnt nytt styre og bedriftsforsamling for AS Vinmonopolet. Hill-Marta Solberg fortsetter som styreleder. Nytt styre og ny bedriftsforsamling er i henhold til vinmonopolloven oppnevnt fra 1. juli 2014 til 30. juni 2016.

Foto: Eivor Eriksen

Juli

3. JULI

Ny miljøstrategi på plass

Vinmonopolets miljøstrategi er klar. Vi skal redusere vår totale miljøbelastning, og vi skal være Norges ledende faghandelskjede på miljø. Miljøstrategien skisserer hvordan vi skal nå disse målene.

4. JULI

Tilfredse kunder

Vinmonopolet kom aller best ut av det når norske forbrukere ble bedt om å vurdere hvor tilfredse de er med varehandelen her til lands. Myndighetene i EU og Norge har, sammen med forbrukerorganisasjonene, fått kartlagt erfaringer med og tilliten til de fleste forbrukermarkeder i 30 europeiske land. Undersøkelsen heter The Consumer Markets Scoreboard og måler forbrukerens opplevelser av 52 markeder i 28 land.

Foto: Ellen Jarli

21. JULI

Spesialbutikken flyttes fra Sandnes Kvadrat til Sandnes sentrum

Spesialbutikken i Sandnes flyttes fra Kvadrat til butikken i sentrum. Sandnes sentrum har siden utvidelsen av spesialbutikkordningen i 2013 vært tiltenkt dette utvalget, men butikklokalene trengte nødvendig oppussing. Sandnes Kvadrat får imidlertid beholde spesialsortimentets ølutvalg når Sandnes sentrum nå overtar som spesialbutikk.

August

1. AUGUST

Ny direktør for innkjøp og vareforsyning

Geir Mosether tiltrer i stillingen som ny direktør for innkjøp og vareforsyning.

Foto: John Tøsse Kolvik

22. AUGUST

«Vis leg – redd en bie» relanseres

Kampanjen «Vis leg – redd en bie» relanseres i forbindelse med skole- og studiestart. Denne gangen får ungdommene som viser legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne i «biefarge», altså svart eller gul.

22. AUGUST

Prestisjetung lederpris til Kai

Administrerende direktør Kai G. Henriksen tildeles den prestisjefylte prisen «Kunsten å lede». Prisen deles hvert år ut av HR-Norge, som skriver at Kai har «styrket Vinmonopolets omdømme og skapt en faghandel preget av kvalitet og høy kompetanse».

Foto: Erik Tallhaug

September

5. SEPTEMBER

Siste produktkatalog i trykt versjon

For siste gang ledsages nyhetsslippet av Produktkatalogen. Vinmonopolet har gitt ut en trykket versjon av prislisten helt siden 1922, men som et resultat av at interessen for katalogen har vært jevnt nedadgående gjennom flere år, legges den nå ned.

25. SEPTEMBER

Sterk femteplass

Vinmonopolet havner på en sterk femteplass i Ipsos MMIs årlige omdømmeundersøkelse. Med 77 poeng for totalinntrykk beholder vi altså plasseringen fra i fjor. 77 prosent av de spurte svarer at de har et meget eller ganske godt inntrykk av Vinmonopolet. På temaet samfunnsansvar havner Vinmonopolet på en fjerdeplass.

Oktober

13. OKTOBER

3 plass i «Gullmikken»

Radioinnslaget som ble laget til lanseringskampanjen høsten 2013 havner på bronseplass i kategorien «Årets spot». Det ble klart da reklamebransjen feiret seg selv med den årlige radioreklamekåringen «Gullmikken» på Stratos i Oslo. Spoten er regissert av skuespiller Nicolay Cleve Broch, og laget i samarbeid med reklmabyrået Try. Fra Vinmonopolet deltok kampanjeansvarlig Hege Bergskaug Øvsthus og kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i arbeidet.

Foto: Gullmikken

14. OKTOBER

293 butikker

Butikk nr. 293 åpner på Fornebu i Bærum kommune i Akershus.

23. OKTOBER

294 butikker

Butikk nr. 294 åpner i Langevåg i Sula kommune i Møre og Romsdal.

30. OKTOBER

295 butikker

Butikk nr. 295 åpner på Bøler i Oslo.

November

5. NOVEMBER

Folkeflertall for taxfree-stopp

Et klart flertall vil skrote taxfreeordningen i bytte mot lavere alkoholavgifter. Nordmenn vil bytte avgiftsfritt alkoholsalg på flyplassene med lavere priser på polet, ifølge en undersøkelse gjennomført for Vinmonopolet.

6. NOVEMBER

296 butikker

Butikk nr. 296 åpner på Hinna i Stavanger.

12. NOVEMBER

Kai G. Henriksen sykmeldt

Administrerende direktør Kai G. Henriksen diagnostiseres med kreft og sykemeldes på ubestemt tid. Juridisk direktør Lars Sogn konstitueres som ny AD i Kais fravær.

13. NOVEMBER

297 butikker

Butikk nr. 297 åpner på Åsane Horisont i Bergen.

14. NOVEMBER

Langingskampanjen relanseres

Langingskampanjen som ble vist for første gang i november 2013 relanseres. For første gang annonserer vi i digitale medier, i tillegg til elementer i butikk. Det blir ingen radiospotter eller avisannonser, og det er første gang det satses så massivt i digitale kanaler som Facebook, Spotify, MSN og lignende sider.

- Vi er spent på effekten og håper vi kan nå målgruppen vår enda bedre, sier kampanjeansvarlig Jørgen Eng.

Foto: Vinmonopolet

20. NOVEMBER

298 butikker

Butikk nr. 298 åpner på Hov i Søndre Land kommune i Oppland.

20. NOVEMBER

Klarsignal for flere kategori 1 butikker

Styret behandler evalueringen av pilotprosjektet med kategori 1-butikker og beslutter at det skal åpnes flere slike butikker der det er markedsgrunnlag for det. I løpet av 2015 vil det derfor åpnes 5 nye «minipol» i Kjøllefjord i Lebesby i Finnmark, Bø i Vesterålen i Nordland, Straumen i Inderøy i Nord-Trøndelag, Eikelandsosen i Fusa i Hordaland og Flå i Buskerud. I tillegg vil det etableres større butikker i Karmsund på Karmøy i Rogaland, Stavanger i Rogaland, Bærum i Akershus, Vindern i Oslo, Karlshus i Råde i Østfold og en butikk i Oslo som fortsatt er uspesifisert.

Foto: Inge Ove Tysnes

Desember

2. DESEMBER

Stortinget vedtar nye åpningstider

Stortinget vedtar at Vinmonopolet skal gis anledning til å holde åpent på valgdager, dager for folkeavstemninger og aftener, med unntak av julaften. Samtidig blir det vedtatt at taxfree-ordningen skal utredes innen stortingsvalget i 2017.

4. DESEMBER

Suksess i digitale kanaler

Langingskampanjen i november og desember er en stor suksess på Facebook. Kampanjemateriellet brukes for tredje gang, men for første gang brukes hele markedsføringspotten i digitale kanaler. Det har gitt oppsiktsvekkende gode resultater. Langingsfilmen har blitt vist nesten 90 000 ganger og 1,2 millioner Facebook-brukere har fått budskapet opp i sin nyhetsstrøm.

Foto: iStock