Vinmonopolet er fortsatt trygt plassert i det gode selskap blant landets best likte bedrifter. Foto: Ellen Jarli

Vinmonopolet er fortsatt trygt plassert i det gode selskap blant landets best likte bedrifter. Foto: Ellen Jarli

Vinmonopolets omdømme

Etter mange år på omdømmetoppen fikk Vinmonopolet en marginal nedgang i flere av undersøkelsene i 2013. Likevel er vi fortsatt trygt plassert i det gode selskap blant landets best likte bedrifter.

I løpet av året blir Vinmonopolet vurdert i flere omdømmemålinger. De fleste gjøres av eksterne aktører, men vi gjennomfører også en egen omdømmemåling årlig i samarbeid med TNS Gallup.

BIs kundebarometer
Etter flere år med høye plasseringer faller Vinmonopolet 13 plasser til 21. plass i årets undersøkelse. For første gang på flere år kan vi ikke lenger kalle oss Norges ledende faghandelskjede. Til tross for nedgangen er Vinmonopolet fortsatt helt i toppen blant faghandelskjedene da hele 186 virksomheter fra 40 ulike bransjer har blitt vurdert av norske forbrukere.

TNS Gallups omdømmeundersøkelse
Vinmonopolet er for første gang målt i TNS Gallups omdømmeundersøkelse og går rett til topps på første forsøk. Med en score på 73 er vi seks poeng foran Toyota på andreplass og åtte poeng foran Google på tredjeplass.

RepTrak
Vinmonopolet går ned åtte plasser fra fjorårets sterke andreplass og ender på en tiendeplass med 77,3 poeng. Til tross for nedgangen har vi ifølge RepTrak fortsatt ”godt omdømme”, og scorer aller best i kategorien Produkter og Tjenester.

Innbyggerundersøkelsen 2013
I Innbyggerundersøkelsen 2013 har 11 000 nordmenn sagt sin mening om hvordan det er å leve i Norge og hvor fornøyde de er med tjenester fra det offentlige. Av de 45 vurderte tjenestene kommer Vinmonopolet på delt fjerdeplass sammen med høyskolene, så vidt slått av folkebibliotekene, brannvesenet og universitetene. Med nøyaktig samme score som sist (77 poeng), endte Vinmonopolet på en sterk fjerdeplass.

Egen omdømmeundersøkelse
Årets omdømmeundersøkelse viser at hele 89 prosent av de spurte har et godt inntrykk av Vinmonopolet. De viktigste suksessfaktorene er service og fagkunnskap hos de ansatte, sortiment og informasjon. Støtten til Vinmonopolets alkoholpolitiske rolle er like sterk som den har vært tidligere og over halvparten av de spurte mener at alt salg av vin, brennevin og sterkøl bør skje via Vinmonopolet. Undersøkelsen av 2013 viser altså at Vinmonopolets posisjon i opinionen er sterk og inntrykket av bedriften er fortsatt positivt.