Mange norske produkter finner seg på salgstoppen innen alkoholfrie produkter. (Foto: Moment Fotografi)

Mange norske produkter finner seg på salgstoppen innen alkoholfrie produkter. (Foto: Moment Fotografi)

Alkoholfritt fortsatt i vekst

Suksessen for de alkoholfrie produktene fortsetter. Vi merker en vedvarende entusiasme hos både kunder og egne ansatte. Dette er gode produkter med høy kvalitet, som er svært anvendelig, både i seg selv og til mat.

Salget av alkoholfrie produkter økte også i 2013. Det ble solgt totalt 280 000 liter, en økning på 25 prosent. Dette er noe ned mot formidable 32 prosent i 2012, som var et år med flere nylanseringer og innføring av prøvesmaking i butikk.  På toppen av salgslisten for 2013 finner vi to norske eplemoster fra henholdsvis Lier Gård i Buskerud og Ringi Gård i Akershus.

Produktlanseringer
Den økte etterspørselen etter gode alkoholfrie produkter ble fulgt opp med jevnt påfyll av nye produkter i 2013. Utvalget av frukt- og eplemoster ble supplert, men nye produkttyper som ingefærøl, druemost, halal musserende og gløgg ble også lansert. 

Ny brosjyre
Vi gav ut en ny brosjyre om alkoholfritt i 2013. «Drikke for alle – God drikke uten alkohol»  gir eple- og fruktmoster fra Norge ekstra oppmerksomhet. Dette er produkter som viser noe av det beste ved norsk gårdsbruk og de faller spesielt godt i smak hos våre kunder. De er godt egnet som leskedrikk eller som følge til maten. Brosjyren presenterer epler og most slik som druer og vin blir presentert, hvor råvarer, jordsmonn, klima og produksjonsteknikk blir vektlagt.