Høydepunkter 2013

{text}

1. Januar

278 butikker

Vinmonopolet består av 278 butikker, alle selvbetjente.

 

{text}

11. Januar

Temaslipp

Det første nyhetsslippet med mat-tema lanseres. Med dette er de gamle fokusområdene historie, og erstattes av temaer som dreier seg om drikke til utvalgte råvarer. Første tema ut er kylling.

{text}

17. Januar

Miljøfyrtårn nr. 200

Fredrikstad Østsiden får, som miljøfyrtårnsertifisert vinmonopol nr. 200, tildelt sitt velfortjente diplom av ordføreren.

{text}

20. Januar

Fusjon og nytt navn

På årsmøtet i fagforeningen Overordnede Funksjonærers Forening (OFF) ble det vedtatt en fusjon mellom OFF og Akademikerforbundet i UNIO. Dette innebærer også navnebytte, og tidligere OFF heter nå Akademikerforbundet Vinmonopolet (AV).

{text}

22. Januar

Nytt spesialpol

Nyåpning av Trondheim Valentinlyst som er bygget om for å kunne huse spesialprodukter. Butikken blir spesialpol nummer sju, og det første nord for Hamar.

Foto: Fridtjof Simonsen

{text}

25. Januar

Statlig taxfree-salg

Landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum forteller til VG at han vil at staten skal ta over alkoholsalget i norske taxfree-butikker.

Foto: Senterpartiet

{text}

13. Februar

Gavekort for alle

Vinmonopolet opphever aldersgrensen for kjøp av gavekort på Vinmonopolet. Hvem som helst kan nå kjøpe gavekort i våre butikker, men sosial kontroll skal selvfølgelig foregå som normalt når kortet brukes som betalingsmiddel.

{text}

14. Februar

Butikk nr. 279

Butikk nr. 279 åpner i Hemsedal i Buskerud.

Foto: Vinmonopolet

{text}

18. Februar

Nytt system i butikk

Utrullingen av det nye butikkdatasystemet er i gang, og vil skje distriktsvis frem mot sommeren. Først ut er distrikt 9 (Østfold), og butikkene Rygge og Vinterbro.

Foto: Heidi Hattestein/Åse Kjelsbøl Huse

{text}

7. Mars

Butikk nr. 280

Butikk nr. 280 åpner på Madla i Stavanger, Rogaland. 

{text}

14. Mars

Butikk nr. 281

Butikk nr. 281 åpner i Lonevåg på Osterøy, Hordaland.

Foto: Vinmonopolet

{text}

14. Mars

Full pott til Polet

Under den årlige Gullpin-konferansen vant Vinmonopolet hele fire priser. Vinbladet ble kåret til Beste digitale magasin, og stakk også av med sølv i kategorien Beste redaksjonelle samspill og bronse i kategorien Beste kundemagasin. I tillegg ble vi tildelt Innovasjonsprisen i sølv for Alkohol og helse-filmene på alkohologhelse.vinmonopolet.no.

Foto: Vinmonopolet

{text}

30. Mars

Inge Lønning 1938-2013

Medlem i Vinmonopolets styre, Inge Lønning, går bort.

Foto: Erik Thallaug

{text}

18. April

Best på alderskontroll

Juventes årlige ”skjenkekontroll” hvor mindreårige prøver å få kjøpt alkohol i dagligvarebutikker og på Polet, viser at Vinmonopolet er i en egen klasse når det gjelder alderskontroll. I alt ble det gjennomført 972 forsøk, og i mer enn hvert femte forsøk fikk kontrollørene kjøpt alkohol. I kun ett av 21 forsøk fikk ungdommene kjøpt alkohol på Vinmonopolet.

{text}

19. April

Polet er godt likt

Årets Kundebarometer fra BI viser en nedgang på 3,1 prosent på tilfredshet fra i fjor. Med det faller Vinmonopolet 13 plasser, ned til en 21. plass. For første gang på flere år kan vi ikke lenger kalle oss Norges ledende faghandelskjede.

{text}

23. April

Beste kundesenter

For andre år på rad vant Vinmonopolet kundesenterprisen «Best i test» i Åpen klasse. Prisen ble delt ut i forbindelse med arrangementet Call Center Dagene, Skandinavias største kundeservicekonferanse. Kundeserviceprisen er Norges største blindtest av kundesentre. 

Foto: Svein Strand

{text}

26. April

Relansering av kampanje

Lansering av vennelangingskampanjen, hvor budskapet er «Å kjøpe alkohol til mindreårige er å lange. Hjelp oss i Vinmonopolet – si nei til å kjøpe alkohol til mindreårige venner.». 

{text}

27. April

Årets butikk

Sandefjord kåres til Årets butikk i hard konkurranse med de øvrige kategorivinnerne Båtsfjord, Malvik, Leknes og Molde. Sandefjord er dermed den eneste av våre butikker som har vunnet tittelen hele tre ganger.

Foto: Ellen Johanne Jarli

{text}

30. April

Beste omdømme

Vinmonopolet er for første gang målt i TNS Gallups omdømmeundersøkelse og går rett til topps på første forsøk. Med en score på 73 er vi seks poeng foran Toyota på andreplass.

{text}

8. Mai

Godt omdømme

Vinmonopolet går ned åtte plasser fra fjorårets andreplass i den omfattende omdømmeundersøkelsen RepTrak. Med en nedgang på 4,2 poeng ender vi i årets undersøkelse på 77,3 poeng og ”godt omdømme”. Aller best score får vi i kategorien Produkter og Tjenester.

{text}

19. Juni

Godt likt

I Innbyggerundersøkelsen 2013 har 11 000 nordmenn sagt sin mening om hvordan det er å leve i Norge og hvor fornøyde de er med tjenester fra det offentlige. Av de 45 vurderte tjenestene kommer Vinmonopolet på delt fjerdeplass sammen med høyskolene, så vidt slått av folkebibliotekene, brannvesenet og universitetene. Med nøyaktig samme score som sist (77 poeng), endte Vinmonopolet altså på en sterk fjerdeplass.

{text}

24. Juni

Drikke for alle

Vinmonopolet lanserer brosjyren «Drikke for alle» som tar for seg alle de gode alkoholfrie drikkene som finnes i hyllene våre. Dette for at alle skal kunne finne frem til gode, alkoholfrie alternativer.

{text}

29. August

Butikk nr. 282

Butikk nr. 282 åpner i Bjugn i Sør-Trøndelag.

Foto: Vinmonopolet

{text}

5. September

Butikk nr. 283

Butikk nr. 283 åpner i Kvinesdal i Vest-Agder.

Foto: Vinmonopolet

{text}

26. September

Ny kampanje mot bruk av falsk leg

En helt ny kampanje mot falsk legitimasjon starter opp med ID-hunden Tutta som viktigste virkemiddel. Kampanjen er et PR-stunt for å øke ungdoms bevissthet om hvor alvorlig det er å benytte seg av falsk legitimasjon for å kjøpe alkohol. Tutta og hundeføreren Torunn besøker en rekke vinmonopolbutikker rundt omkring i landet i løpet av noen uker og får bred presseomtale.

{text}

26. September

Butikk nr. 284

Butikk nr. 284 åpner i Bagn i Sør-Aurdal, Oppland.

{text}

7. November

Butikk nr. 285

Butikk nr. 285 åpner på Mortensrud i Oslo.

Foto: Vinmonopolet

{text}

14. November

Butikk nr. 286

Butikk nr. 286 åpner i Etne i Hordaland.

Foto: Vinmonopolet

{text}

15. November

Ny kampanje mot langing

Lansering av ny langingskampanje. Kampanjens hovedmål er å forhindre at mindreårige får tak i alkohol, og formen er mer direkte enn tidligere. Budskapet «du vet aldri hva du sier ja til når du sier ja til å lange» er med på å understreke alvoret. Kampanjen består av plakater og brosjyremateriell i butikk, og i tillegg to filmer og to radiospotter regissert av henholdsvis Aksel Hennie og Nicolai Cleve Broch. For første gang går kampanjefilmene på TV  i tillegg til kino.

{text}

21. November

Butikk nr. 287 og 288

Butikk nr. 287 åpner i Ask i Gjerdrum, Akershus. Butikk nr. 288 åpner på Nærbø i Hå, Rogaland.

Foto: Vinmonopolet

{text}

21. November

12 nye butikker

Styret i Vinmonopolet vedtar å åpne 12 nye butikker i 2014. De nye butikkene vil bli lokalisert i Langevåg i Sula i Møre og Romsdal, Manger i Radøy i Hordaland, Bergen i Hordaland, Stavanger i Rogaland, Osedalen i Froland i Aust-Agder, Hov i Søndre Land i Oppland, Moelv i Ringsaker i Hedmark, Bøler i Oslo, Fetsund i Fet i Akershus, Fornebu i Bærum i Akershus.

{text}

25. November

Norges første vinauksjon

For aller første gang avholder Vinmonopolet vinauksjon i samarbeid med auksjonshuset Blomqvist, og det var vin fra private kjellere som gikk under hammeren. Det var stor interesse for auksjonen hvor 166 objekter ble solgt til en samlet pris på om lag 1,6 millioner kroner. Kveldens dyreste flaske ble solgt for 32 000 kroner.

{text}

28. November

Alle butikker over på nytt datasystem

Som siste butikk går Stryn over på nytt datasystem (SAP), og med det er prosjektet med å implementere nytt butikkdatasystem avsluttet.

{text}

12. Desember

Sølv til Polet

Vinmonopolets to radioinnslag mot vennelanging, som er en del av den nye vennelangingskampanjen i november og desember, vinner Sølvmikken. Denne prisen deles hver måned ut til de beste radioreklamene, og juryen mener at Vinmonopolets kampanje tar opp et vanskelig tema på en troverdig og tydelig måte.

{text}

18. Desember

Ny type vinmonopolbutikk

Styret i Vinmonopolet vedtar prøvedrift av en ny, liten type vinmonopolbutikk i Lyngen i Troms og på Herøy i Nordland. Både Lyngen og Herøy vil være såkalte kategori 1-butikker på rundt 50 kvadratmeter, med snaut 200 varer i hyllene og åpent torsdag, fredag og lørdag.
- Med dette ønsker vi å komme Distrikts-Norge i møte. Mange kommuner som inntil i dag har vært for små for pol, kan, om prøvedriften blir vellykket, få vinmonopol i årene som kommer, sier adm. dir. Kai G. Henriksen.

{text}

31. Desember

288 butikker

Vinmonopolet består av 288 butikker. Av disse er 274 miljøfyrtårnsertifiserte. Målet er at alle skal bli sertifisert i løpet av første halvår 2014. Miljøfyrtårnsertifiseringen forutsetter at butikkene har vært i drift i minst tre måneder før det kan gjennomføres sertifisering. Målet om 100 prosent omfatter butikker som har vært i drift i seks måneder.

Next slide Previous slide