Som et tiltak for å fremme alkoholfritt tilbyr en rekke av våre butikker månedlige kundesmakinger på alkoholfritt.

Som et tiltak for å fremme alkoholfritt tilbyr en rekke av våre butikker månedlige kundesmakinger på alkoholfritt.

Salgsøkning på alkoholfritt

Varegruppen alkoholfritt fikk et stort løft i 2012. Et bredere utvalg, kampanje og smaksprøver i butikkene våre var tre av grepene som ble gjennomført for å fremme alkoholfritt drikke. Salget økte med 32,8 prosent i 2012.

De siste årene har kvaliteten på alkoholfrie produkter økt betraktelig. I 2012 lanserte Vinmonopolet en rekke alkoholfrie drikker som representerer både bredde og kvalitet. Ved årets slutt var det 41alkoholfrie produkter tilgjengelig i sortimentet, fordelt på øl, vin, sider og ulike moster.

Alkoholfri smaking i butikk
Vi ønsker at kundene våre skal få øynene opp for at det finnes flere gode, alkoholfrie produkter som både er gode alene og i kombinasjon med mat. Et grep for å synliggjøre produktene er å tilby smaksprøver på alkoholfritt i butikkene våre.
I juni startet 11 butikker med smaksprøver med stor suksess. Gradvis har flere butikker startet med smaking en gang i måneden. Ved årets slutt var cirka 40 butikker med i prosjektet, på sikt er målet at alle butikker skal tilby smaksprøver.

Salget skjøt i været
Alkoholfritt er den varegruppen som øker mest i salg hos Vinmonopolet, salget av alkoholfritt økte fra 168 000 til 223 000 liter fra 2011 til 2012, en økning på 32,8 prosent.
I november og desember skjøt virkelig salgstallene opp i over 50 prosents økning fra året før, denne økningen kan ses i sammenheng med kampanjen Alkoholfritt til julemat, som prydet våre butikker i disse to månedene.