Vinmonopolet legger stor vekt på opplæring og utvikling. Vi mener at dette er nøkkelen til suksess.

Vinmonopolet legger stor vekt på opplæring og utvikling. Vi mener at dette er nøkkelen til suksess.

Øvelse gjør mester

Det norske folk har ved gjentatte anledninger gitt uttrykk for hvor fornøyd de er med Vinmonopolet. Hovedgrunnen til dette er den servicen, hjelpsomheten og kunnskapen som våre ansatte har.

De færreste som begynner å jobbe i Vinmonopolet, gjør det ved tilfeldigheter. Faget blir stadig mer populært, og både ansatte og kunder bruker mye av sin fritid på å studere og lære seg mer om svakvin, brennevin og øl. Og ikke minst om kombinasjonen av mat og drikke.
Vi setter kunden i fokus, og det gjør også at vi ansetter mennesker for deres holdninger, og ikke deres varefaglige kunnskap, for den kan lære dem. 
Vinmonopolet har en omfattende obligatorisk opplæring, en kombinasjon av nettkurs, egentrening og smaking. Bare i 2012 hadde vi i underkant av 650 polansatte på kurs. Den viktigste treningen og opplæringen skjer i butikken, mellom kollegaer, hver eneste dag. Den iherdige jobben butikksjefer og ansatte gjør daglig, er helt avgjørende for Vinmonopolets kompetansebygging og det gode forholdet vi har til kundene.
 
Deling og trening 
Vi i Vinmonopolet er utrolig heldige som jobber i en bedrift som satser på opplæring, og ser viktigheten og nødvendigheten av dette. Uten kompetente medarbeidere mister Vinmonopolet sitt gode navn og rykte. Det spiller heller ingen rolle om man jobber annenhver lørdag eller full tid, alle våre ansatte skal gjennomføre akkurat den samme utdanningen.
Et viktig pedagogisk grep som vi er spesielt opptatt av i Vinmonopolet er deling av kunnskap og trening i hverdagen. Vi bruker interne folk som kursholdere i alle kurs, enten det gjelder svakvinsforelesning, ledertrening eller butikkdata. Dette er en ubetinget suksess. Vi har mange dyktige folk i Vinmonopolet og et knippe av de aller beste er kursholdere.

Stolte med god grunn 
En blir ikke veldig god hverken til å smake vin, eller til å lede mennesker, med mindre man trener på det. Derfor er dette en veldig viktig del av vår opplæring – og av hverdagen i Vinmonopolet, og det er også grunnen til at alle våre kurs er praktisk lagt opp. I tillegg arrangerer mange av våre butikker egne smakinger for de ansatte.
De aller fleste er nok stolte av å jobbe i Vinmonopolet. De er stolte av samfunnsoppdraget, av organisasjonen, kompetansen og av kollegaene sine. Og det har de all grunn til.