Våre produkter går gjennom en rekke ledd før de når butikkhyllen. Produktene blir til gjennom en rekke ulike produksjonsprosesser, og vi gjør et produktutvalg basert på blant annet etterspørsel og ønsker fra våre kunder. (Foto: Tom Tyrihjell)

Våre produkter går gjennom en rekke ledd før de når butikkhyllen. Produktene blir til gjennom en rekke ulike produksjonsprosesser, og vi gjør et produktutvalg basert på blant annet etterspørsel og ønsker fra våre kunder. (Foto: Tom Tyrihjell)

Varens vei

Har du noen gang tenkt på hvordan varene havner i våre hyller? Det er en rekke ledd i Vinmonopolets varekjede, og det hele starter med hva våre kunder ønsker. Etterspørsel er altså grunnleggende for sammensettingen av sortimentet.

Aller først må varen produseres. De fleste av våre produkter har sitt opphav i landbruket, om de er av korn, druer, eller frukt. Plantene må dyrkes og pleies, og til slutt høstes. Råvarene blir så til drikkevarer gjennom en rekke forskjellige produksjonsprosesser, alt ettersom hva slag produkt det er snakk om.

Omfattende innkjøpsprosess
Vinmonopolets innkjøpsprosess er lang og grundig, da vi skal ha et bredt og markedsrettet sortiment. For å oppnå dette analyserer vi generelle trender i markedet, etterspørsel, samt salgsutvikling både nasjonalt og internasjonalt. Vi har også som mål å til enhver tid ha en viss andel økologiske og fairtrade-produkter i sortimentet.

Åpne tilbudsforespørsler
Når vi har definert hvilke nye produkter vi er interessert i, utarbeides åpne tilbudsforespørsler. Her defineres hvilke spesifikasjoner vi ønsker for de nye produktene, alt fra ønsket opprinnelsesland og distrikt til alkoholprosent, prisområde og sensorisk profil. Vi gir også en begrunnelse for hvorfor vi ønsker akkurat denne typen produkt. Tilbudsforespørslene er tilgjengelige i vår Markeds- og produktplan som kommer to ganger i året.

Når vi mottar tilbud fra våre grossister, vurderes produktene i blindtester av våre dommere i Sensorisk Prøveinstans (SPI) ut ifra kriterier som aroma, smak og farge. Hensikten med blindtestingen er at prøvepanelet skal kunne vurdere produktene uten å kjenne deres opphav. Endelig avgjørelse om hvilke produkter som skal kjøpes inn, tas på bakgrunn av en totalvurdering der sensoriske kvaliteter, pris og leveringsevne blir vurdert. I fjor ble 285 nye produkter kjøpt inn på bakgrunn av 199 tilbudsforespørsler.

Vi har også en testordning der grossistene selv kan prøve sine produkter i det norske markedet. I fjor ble det lansert 131 produkter i testutvalget. Over halvparten av disse kvalifiserte til basisutvalget ved endt testperiode.

Bestillingsutvalg
Vi har også en mengde varer tilgjengelig for alle våre kunder i det vi kaller bestillingsutvalget. Varene kan da bestilles enten via butikk eller over internett. Man velger selv om man vil hente varene på sin lokale Vinmonopolbutikk eller får dem levert på døren mot en liten avgift.

Over 99 % av varene i Vinmonopolets butikker blir levert gjennom fire store distributører, som representerer de fleste av våre grossister. Noen få grossister har egne leveranseavtaler, og vi får også varer fra enkelte mindre distributører.

Våre grossister og distributører gjennomførte 78 000 leveringer til oss i fjor, eller 1 500 i uken. Leveransene skjer etter en fast plan. Forutsigbare leveranser er svært viktig for at vi skal kunne yte god service og drive butikkene effektivt. I fjor hadde de en leveringspresisjon på 91 %.

Tilpasset vareutvalg
Alle Vinmonopolets butikker har i dag et tredelt utvalg av varer. Butikkene har et fast basissortiment styrt fra sentralt hold. De har også et valgfritt basissortiment og et lokalt sortiment. Til det lokale sortimentet kan butikkene fritt velge varer fra alle våre produktutvalg, også bestillingsutvalget. Dette gjør at hver butikk kan tilpasse sitt produktutvalg etter lokal etterspørsel.