Vinmonopolet er tilgjengelig i flere kanaler for kundeservice, ikke bare i butikk. På våre profiler i sosiale medier som Facebook og Twitter får du god informasjon og annet aktuelt stoff, og i vår nettbutikk kan du bestille varer rett hjem på døren. (Foto: Vinmonopolet)

Vinmonopolet er tilgjengelig i flere kanaler for kundeservice, ikke bare i butikk. På våre profiler i sosiale medier som Facebook og Twitter får du god informasjon og annet aktuelt stoff, og i vår nettbutikk kan du bestille varer rett hjem på døren. (Foto: Vinmonopolet)

Kundesenter
og nettbutikk

Vinmonopolets kundesenter og nettbutikk fungerer som en fullverdig Vinmonopolbutikk, og man møter kunnskapsrike kundebehandlere på telefonen.

Kundesenteret er en viktig tilgjengelighetsfaktor for den delen av befolkningen som bor langt unna nærmeste Vinmonopolbutikk. 

Gjennom nettbutikken på www.vinmonopolet.no eller eller via telefon 04560 til kundesenteret kan man bestille varer for hjemkjøring, med postpakke eller henting i butikk. Utkjøring er kostnadsfritt for kunder med lang vei til nærmeste butikk. Kundesenteret kan også hjelpe til med mer avanserte oppgaver som spesialbestillinger og produktspesifikke spørsmål.

Økning i henvendelser på nett
I 2011 ble det solgt 613 000 liter gjennom nettbutikken og kundesenteret. Nettsiden vår www.vinmonopolet.no hadde 4,7 millioner besøkende, noe som er en økning på 3 prosent fra 2010. Kundesenteret besvarte dessuten omtrent 2 500 e-postmeldinger og 8 000 telefonsamtaler i snitt per måned i året som gikk.

Tilgjengelig i flere kanaler
Vinmonopolet har et ønske om å være til stede i flere av de ulike kanalene våre kunder benytter, inkludert sosiale medier. I løpet av 2011 etablerte vi oss derfor med egen profil både på Twitter og Facebook. Dette gir oss nye kanaler for kundeservice, der vi kan opplyse om åpningstider, etablering av nye butikker, kampanjemateriell og annet aktuelt stoff. Her kan vi også gå i direkte dialog med kundene, og motta nyttige tilbakemeldinger. Alkoholreklameforbudet gjelder også på internett, noe som innebærer at vi heller ikke i disse kanalene kan omtale eller vise bilder av spesifikke produkter. Likevel ser det ut til at de sosiale mediene kan være nyttige informasjonskanaler, og en god måte å nå ut til enda flere av våre kunder på.