Årets nyhets-
lanseringer

Vinmonopolet har seks nyhets- lanseringer per år, og i 2010 ble det lansert i alt 486 nyheter. Året ble startet med et spesielt fokus på øl.

Ved hver nyhetslansering legges det spesielt vekt på produkter fra et land, et område eller en stilretning – kalt fokusområde. Målet med fokusområdene er å styrke Vinmonopolets posisjon som faghandel, og gi kundene mulighet til å velge mellom mange ulike og spennende produkter.

I 2010 hadde Vinmonopolet følgende fokusområder:
 

Øl i januar

Øl har lange tradisjoner og representerer en rekke unike kvaliteter. Dette fokusområdet ble valgt for å vise bredden av ulike typer, kvaliteter og stiler som finnes i markedet.

Klassiske områder med en vri i mars

Dette fokusområdet tok for seg et utvalg av de klassiske vinområdene, der noe ved dyrkingen, vinifikasjonen eller avgrensningen av området representerer et brudd med vanlige forventninger.

Østerrike i mai

Østerriksk vin har hatt stor vekst i Norge de siste årene. Landets vinindustri er preget av vilje til nytenkning både innen vitikultur og vinifikasjon og har et aktivt miljø for økologisk og biodynamisk vinfilosofi. Hovedfokuset var hvitvin, men det ble også lansert rødvin og rosévin for å vise den store bredden kvalitetsvin Østerrike kan tilby.

Sør-Afrika i juli

Sør-Afrika står for rundt tre prosent av verdens vinproduksjon, og er også et populært valg her i Norge. Landet ble valgt som fokusområde for å kunne tilfredsstille etterspørselen etter kvalitetsviner i en høyere prisklasse. Fokusperioden sammenfalt med at det ble arrangert fotball-VM i Sør-Afrika.

Fersk og fruktig i september

Dette fokusområdet inkluderte hele vinverden og stilmessig var det moderne viner i de rimeligere prisklassene. Stil var stikkordet til selve fokusområdet og det ble fokusert utelukkende på ferske viner (siste tilgjengelige årgang), hvor det ikke var brukt fat og hvor fruktkvalitet og friskhet var sentralt. Fokusområdet omfattet både rødvin og hvitvin.

En smak av historie i november

Vin med adresse er en kjent prioritering for fokusområdene. Vi ønsket i dette tilfellet å utvide adresseperspektivet til også å omfatte produktenes historiske sammenheng. Vi konsentrerte oppmerksomheten om Europas kulturarv og klassiske viner. Dette er som regel gode matviner til kraftig høst- og vintermat, og ville tilføre sortimentet større bredde av høykvalitetsprodukter før jul.