Spesialbutikk
i øst og vest

Vinmonopolet har to spesial- butikker, én i Oslo og én i Bergen. Formålet er å tilby produkter som ikke er tilgjengelige i våre øvrige butikker.

Spesialbutikkene ønsker primært å kjøpe inn produkter som enten er nyskapende, tilgjengelig kun i små partier, har eksepsjonelt høy kvalitet og/eller skiller seg klart ut fra hva som er tilgjengelig i dagens utvalg. Produktene i spesialbutikkene er et viktig supplement til det som ellers er å finne i pollistene. Kundene vil finne klassiske produkter fra tradisjonelle og innarbeidede produsenter og områder, og mer ukjente produkter fra små produsenter og mindre kjente regioner. Betjeningen i butikkene er særlig kvalifisert for å imøtekomme kundenes behov for varefaglig orientering.

Hovedmålsettingen ved etableringen av spesialbutikkene var å styrke Vinmonopolet som merkevare og selskapets omdømme gjennom statusen som faghandel. I 2010 var det 10 nyhetsslipp med produkter av stor interesse for vinentusiaster. Dette førte til mange positive medieoppslag, noe som tyder på at vi langt på vei har lykkes i å nå dette målet.

Spesialbutikken i Oslo flyttet fra Briskeby til Vika i februar/mars 2010, og har etter gjenåpningen blitt godt mottatt av våre kunder.