Nettbutikk og kundesenter

E-handel i Vinmonopolet består av nettbutikk og kundesenter, og ble opprettet i 2001 som et supplement til butikkene.

Nettbutikken anses som en vanlig vinmonopolbutikk med et sortiment bestående av omtrent 1 300 produkter. I 2010 ble det registrert i overkant av 40 000 nye kunder, og de bestilte varene kan kunden hente i nærmeste Vinmonopol, få levert med Posten, eller direkte på døren. Kunder i områder uten Vinmonopol får bestilte varer levert uten ekstra kostnad.

Kundesenteret har til daglig 11 fast ansatte og de hjelper til med bestilling av varer, svarer på varefaglige spørsmål, supporterer nettbutikken, gir tilbakemeldinger når det er utsolgte varer og kunden trenger hjelp til å finne erstatninger, samt at de svarer på generelle spørsmål om Vinmonopolet.

I 2010 tok de imot i overkant av 60 000 telefonhenvendelser og nærmere 20 000 e-poster. For å ta unna pågangen i julerushet, ble staben økt til i overkant av 20 personer fra midten av november. 

Nettbutikken og kundesenteret var de første til å ta i bruk den nye IT-tjenesten som kommer for fullt i 2011. Dette ble satt i drift fra 1. oktober 2010 og oppstarten ble tøff med mange feil som ikke fremkom ved testing. En effektiv feilrettingsprosess bidro til at de mest kritiske feilene ble rettet opp før julehandelen startet i desember.